Om du är administratör och stöter på problem ska du i första hand kontakta den som är supportansvarig (om du inte själv är det) på din egen skola. Du kan också hitta svar bland våra “vanliga frågor” här nedan. Hittar du inte svaren här ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig.
En lärare eller administratör behöver tillgång till en eller flera skolor utöver den han/hon har just nu. Hur gör man för att lösa detta?
En administratör som har tillgång till de skolor som användaren behöver tillgång till kan hjälpa till med detta. Gå in under skoladministration och klicka ”Personalbehörighet”, inne på ”Personalbehörighet” klickar du sedan ”skoltillhörighet” på höger sida. Välj den användare som behöver tillgång till fler skolor och bocka i önskade skolor och roll. Avsluta med att klicka på uppdatera knappen.
Hur gör jag med en elev som har slutat på skolan?
För att kunna behålla sparade omdömen mm så bör man flytta eleven till ”slutat”. Flytta en elev till ”slutat” görs i ”gruppadministration” som du hittar i skoladministrationsmenyn. Sätt en bock i rutan för den elev som ska flyttas och välj ”flytta till slutat” i menyn på höger sida.
Hur ändrar jag i elevträdet?
Administratörer har menyvalet ”Gruppadministration” i skoladministrationsmenyn. Nödvändiga funktioner för elevträdet hittas därefter under ”Funktioner” ute till höger. Det är t ex möjligt att skapa grupper/klasser, redigera gruppnamn/klassnamn och ta bort grupper/klasser där. En elev måste alltid finnas i en klass och kan därefter ingå i en eller flera grupper. Du ser enkelt skillnad på grupper och klasser genom att gruppnamn är gråfärgade och klasser är svartfärgade.
Hur gör jag för att importera elever och användare?
Använd funktionen för elevimport som hittas i skoladministrationsmenyn. Ladda sedan upp filen med elevuppgifterna enligt anvisningar. Mall för detta finns att hämta vid denna funktion.
Hur gör jag för att ändra eller lägga till ämne i den befintliga ämneslistan?
Som administratör kan du redigera ämneslistan. Du hittar detta under ”Ämnen” i skoladministrationsmenyn. Observera att en förkortning till ämnet ska anges och korrekta förkortningar kan hittas på Skolverkets hemsida.
Hur byter jag personnummer på en elev som har fått felaktigt personnummer inmatat?
Maila InfoMentors support och uppge vilken skola, elev, felaktigt personnummer och det rätta personnumret är så ordnar vi det åt er.
Hur skickar jag personuppgifter till InfoMentor Support på ett säkert sätt?
När du skickar personuppgifter till InfoMentor support är det viktigt att tänka på att du inte skriver personuppgifter direkt i mailet. Istället bör du använda dig av andra alternativ som t.ex. att skicka det i ett lösenordskyddat dokument.
Vi behöver byta användarnamn på en personal, hur gör vi?
Maila användarens skoltillhörighet, fullständiga namn, nuvarande användarnamn och det önskade användarnamnet så löser vi på supporten det åt er. Vårdnadshavare och elever kan själva ändra sitt användarnamn genom att klicka på sitt namn i InfoMentor Hub och sedan klicka ”Ändra användarnamn”.
Vi har en lärare som inte ser rätt grupper. Vad beror det på?
Då använder ni er av funktionen ”Koppla till grupper” som ni hittar under ”Personalbehörighet” för att måste kontrollera vilka grupper läraren blivit tilldelad här.
Jag har precis importerat ett schema på en skola och inget syns på dagens schema. Varför?
Det beror på att schemat slår igenom framåt i tiden så från och med dagen efter en import. Bläddra framåt till nästkommande schemalagda dag och ni bör se korrigeringarna.
Varför är en eller flera elever röda?
Det beror på att eleven är inaktiv, dvs att dagens datum inte överensstämmer med elevens start- och slutdatum. Om det beror på ett felaktigt slutdatum, kan du lösa det genom att registrera in eleven igen. Om det är felaktigt startdatum – kontakta supporten så hjälper vi dig.
Varför kommer inte vissa mail fram till mottagaren?
Detta kan bero på många olika orsaker. Det vanligaste är att det kan ha hamnat i mottagarens spamfilter. Be dem kolla sin skräppost om det hamnat där. En annan kan vara om skolans mailserver inte godkänner att personalen skickar från dessa mailadresser via InfoMentor. Då måste mailadministratören lägga in ett undantag för att godkänna detta förfarande. Vänligen kontakta vår support för mer information.